Kdy se nahlásit na úřad práce

Tagy:

Datum vložení

vložen před 87 dny


Pokud víte, že vaše aktivita v současném zaměstnání brzy skončí, už teď byste měli být obeznámeni s tím, jak postupovat poté. Lhůta pro přihlášení na úřad práce je totiž krátká a pokuty za prodlení vysoké.

Termín pro nahlášení na úřad práce

Termín pro přihlášení se na úřad práce jsou 3 pracovní dny. Tato lhůta platí pro všechny, kteří se chtějí na úřad práce přihlásit. V případě zaměstnanců se jedná o 3 pracovní dny po ukončení pracovního poměru, v případě studentů jsou to 3 pracovní dny od skončení studentského statusu, v případě rodičů na rodičovské dovolené se lhůta počítá od skončení nároku na rodičovský příspěvek.

Pokud se na úřad práce nahlásíte do 3 pracovních dnů, pak budete v evidenci vedeni již ode dne skončení vašeho pracovního poměru. Jestliže tedy v práci končíte k 31.1.2019, měli byste na úřad práce zajít 3.2.2019. Vzhledem k tomu, že je ale v tomto období víkend, lhůta se prodlužuje do 5.2.2019. Pokud přijdete do tohoto dne, v evidenci budete vedeni už od 1.2.2019 a sociální pojištění placené státem vám tak naváže na dobu, kdy za vás pojištění hradil zaměstnavatel.

Evidence na úřadu práce a sociální a zdravotní pojištění

Pokud jste zaměstnaní, odvádí (a z části také platí) za vás sociální pojištění váš zaměstnavatel. Jakmile se stanete uchazečem o zaměstnání vedeným v evidenci úřadu práce, sociální pojištění za vás sice nehradí nikdo, i tak se vám doba na úřadu započítává do nároku pro důchod. Ovšem jen po dobu, kdy máte nárok na podporu, a maximálně v rozsahu jednoho roku po dobu, kdy vám podpora nenáleží. Zdravotní pojištění za vás bude po dobu evidence na úřadu práce hradit stát.

Je evidence na úřadu práce povinná?

Možná jste od svých známých slyšeli negativní poznámky mířené na úřad práce, možná jich byla dokonce celá smršť a vy uvažujete, zda má cenu vůbec na „pracák“ chodit. V takovém případě je pro vás dobrou zprávou, že evidence na úřadu práce není povinná. Pokud ale nemáte práci, nestudujete, či nejste třeba na mateřské či rodičovské dovolené, pak si budete muset platit zdravotní pojištění ve výši 1647 Kč měsíčně. Záleží tedy na vás, zda vám to za ušetření trochu nervů a času stojí.

Jak se nahlásit na úřad práce: Potřebné dokumenty

Až půjdete na úřad práce s cílem zařadit se do evidence uchazečů o zaměstnání, vezměte si s sebou:

  • Platný průkaz totožnosti;
  • Pokud jste absolventi, tak doklad o nejvyšším ukončeném vzdělání;
  • Pokud jste byli zaměstnanci, tak potvrzení o ukončení pracovního poměru, zápočtový list a potvrzení o průměrném měsíčním výdělku (oba dokumenty vám musí vydat zaměstnavatel při ukončení pracovního poměru);
  • Pokud jste byli podnikatelé a své podnikání jste ukončili či přerušili, potřebujete potvrzení o ukončení/přerušení živnosti, potvrzení o době účasti na důchodovém pojištění a vyměřovacím základu;
  • Jestliže se hlásíte na úřad po skončení rodičovské dovolené, péče o osobu blízkou nebo vám skončil invalidní důchod 3.stupně, vezměte si s sebou potvrzení o ukončení náhradní době.

Jestliže chcete čas strávený na úřadu práce minimalizovat, vyplňte si předem žádost o zprostředkování zaměstnání a žádost o podporu v nezaměstnanosti. Na úřad práce se můžete v případě zájmu nahlásit také už před ukončením pracovního poměru, a to formou žádosti o zařazení do evidence zájemců o zaměstnání – úřad práce vás tak bude kontaktovat s vhodnými pracovními nabídkami a kdo ví – třeba v době skončení vašeho stávajícího pracovního poměru už budete mít domluvené nové zaměstnání.

Najděte svou vysněnou práci. Nyní máme 304063 nabídek